תפריט סגור

זהה את הארכיטיפ של העסק שלך

במאמר הקודם, הסברתי את המושג "ארכיטיפ", והמחשתי את השימוש בארכיטיפים בפרסום, באמצעות הדגמת ארכיטיפ "המורד". במאמר זה, אסקור בקצרה את 11 הארכיטיפים הנוספים, המובילים בעולם הפרסום והשיווק.

הערות:

  1. תחום הארכיטיפים בישראל עדיין לא חדר למיתוג ולשיווק מותגים ישראלים, בניגוד למותגים אמריקאים ובינלאומיים, אך בשנים אלה יותר ויותר מותגים, חברות ועסקים ישראליים עושים שימוש בארכיטיפים.
    מפאת הקושי למצוא דוגמאות לארכיטיפים במוגים ישראלים, הבאתי כאן גם דוגמאות של מותגים בינלאומיים אשר משווקות ומפרסמות בישראל.
  2. כדי להגדיל את המכירות, השימוש בארכיטיפ נעשה באופן רציף וקבוע.
    חלק מהדוגמאות המוצגות כאן מבטאות ארכיטיפ ברור, אם כי אותן חברות או מותגים ישראליים לא בהכרח מתמידים עם שימוש בארכיטיפ אחד.

ארכיטיפ התמים (The Innocent)

המהות של התמים שואפת להיות חופשית ושמחה. במיטבו, הוא אופטימי, ישר ומתלהב

הלקוח:
הלקוח התמים מעדיף דיבור ישיר, פרסום נטול גימיקים, ובאופן טבעי נמשך למותגים המשדרים אופטימיות.

מותגים בארכיטיפ התמים:
תמימים מבטיחים פשטות, ועסקים בארכיטיפ זה משווקים עצמם כטבעיים, כפשוטים וכאמינים.

דוגמאות:

טבע נאות  https://www.youtube.com/watch?v=ZFR2HCBbtoE

קופת חולים כללית  https://www.youtube.com/watch?v=PKq_1OmruFo 

https://www.youtube.com/watch?v=yKRldCi2nv0

ארכיטיפ הגיבור (The Hero)

המוטיבציה העקרית של הגיבור היא להוכיח שהוא "ראוי", והפחד הגדול שלו הוא כשלון או חולשה. במצב המיטבי שלו הוא אמיץ, נחוש, ומיומן.

הלקוח:
לקוח "גיבור" מעריך איכות ויעילות במוצר שהוא רוכש. הוא נהנה לחשוב שהבחירה הצרכנית שלו תציב אותו לפני האחרים.

מותגים בארכיטיפ הגיבור:

מותג מסוג זה מבטיח נצחון.

עסקים בארכיטיפ זה ממצבים עצמם כבעלי איכות טובה ועליונים על המתחרים.

הדבר הגרוע שיכול לקרות לעסק מסוג זה, הוא שהמתחרה שלו ידורג גבוה יותר או יוכח כבעל ערך רב יותר.

דוגמא: הונדה   https://www.youtube.com/watch?v=Y8tvq6wNihc
https://www.youtube.com/watch?v=Mg7mBTlTv8k

ארכיטיפ האדם הפשוט (The Regular Guy)

האיש הפשוט, המכונה גם "השכן ממול" (Neighbor next door)

הלקוח:
לקוח בארכיטיפ זה הוא פשוט, חברותי, אמפתי ומחפש שייכות. הוא מעריך איכות ואמינות המוצר, מעדיף מוצרים ושירותים שהוא מכיר, ומשקיע במותג שעליו הוא סומך.

 מותגים בארכיטיפ האדם הפשוט:

מותגים ועסקים המכוונים לאדם הפשוט מתמקדים ומבטיחים שייכות, ומשתמשים יותר בהוכחה חברתית (אחד מחוקי השכנוע) בפרסום ובשיווק.

עסקים בארכיטיפ זה משווקים עצמם כישרים ואמינים, עם "רגליים על הקרקע".

נכון להיום, חלק גדול מהפרסומות בישראל, מבטאות באופן ברור את ארכיטיפ האדם הפשוט, שהוא סממן מוביל בישראליות – משפחה 'רגילה', בית וסביבה פשוטים, "כמו של כולנו" וכמו שכולנו מכירים, צה"ל…

דוגמא:  תנובה – "לגדול בבית ישראלי"  https://www.youtube.com/watch?v=4nIJoNlpN-s

הוט: https://www.youtube.com/watch?v=qyYR-l_5l5A

קפה נמס – עלית   https://www.youtube.com/watch?v=g7YVACNWFeQ

ארכיטיפ המטפל (The Nurturer)

המטפל מונע מהצורך שלו להגן ולדאוג לאחרים. הפחד הגדול שלו הוא מאנוכיות ומאי הכרת תודה על ההקרבה שלו. במצבו המיטבי הוא רחום, נדיב וחזק.

לקוח בארכיטיפ זה, רוצה לקבל הכרה על המאמץ שלו, מבלי שיתנשאו עליו. הוא מושפע מפרסומות המונעות מרגש.

מותגים בארכיטיפ זה מבטיחים הכרה.

עסק בארכיטיפ "המטפל" מציע הגנה, בטיחות, ותמיכה ללקוחותיו.

דוגמא: אל על – "הכי בבית בעולם"

https://www.youtube.com/watch?v=zyyKZ9ZtiX0

ארכיטיפ היוצר (The Creator)

היוצר מונע מהשאיפה לייצר עבודה יוצאת דופן ועל זמנית. הפחד הגדול שלו הוא מבינוניות.

במצבו המיטבי, הוא מלא דמיון, הבעה וחדשנות. במצבו הרע, הוא מפונק, מלודרמטי ונרקסיסטי.

לקוח בארכיטיפ זה מתרחק מפרסום באופן כללי וקשה להשפעה, אך בכל זאת יכול להינות מפרסומות נסיוניות או חדשניות.

מותגים מסוג זה מבטיחים אותנטיות, ובדרך כלל ממצבים עצמם כמפתח לחשיפת היצירתיות של הלקוח.

הדבר הגרוע שיכול לקרות למותג מסוג זה, הוא שיצטייר כלא אותנטי או כהמוני.

דוגמא לארכיטיפ היוצר:

להקת בת-שבע  https://www.youtube.com/watch?v=stOyuu2tIdw

דיסק און קי  https://www.youtube.com/watch?v=bnkiB5F-SCA

ארכיטיפ החוקר (The Explorer)

משתוקק להרפתקה ורוצה לגלות את העולם בעצמו.  הוא חושש מקונפורמיות ומריקנות פנימית. במצבו המיטבי, הוא עצמאי, שאפתני, ורוחני. ביום רע, הוא חסר מנוחה וחסר מטרה.

לקוח מארכיטיפ זה מאמץ מותגים שמקדמים חופש וגילוי עצמי, במיוחד כאלה שמזמינים אותו לצאת למסע איתם.

מותגים מסוג זה מקדמים עצמם כאמצעי שעוזר לאחרים לחוות את החדש והלא ידוע. התוצאה הגרועה עבורם היא להצטייר כנוקשים מדי.

דוגמא: המכללה למנהל:  https://www.youtube.com/watch?v=2pz27SHVuj8

https://www.youtube.com/watch?v=_xlkXKBLoEc

ארכיטיפ המאהב (The Lover)

המאהב מחפש את חוויית העונג, ופוחד להיות בלתי רצוי או בלתי נאהב. במצבו המיטבי הוא יצרי, ממגנט ומחויב. במצבו הרע הוא חנפן וכפייתי.

לקוח מסוג זה מעריך את המראה האסתטי של המוצרים, והוא נוטה להמשך למותגים שיעזרו לו להיראות מושכים יותר בעיניי אחרים.

מותגים מסוג זה מבטיחים תשוקה, ומקדמים עצמם כזוהרים, עם דגש על הנאה חושנית. הפרסום בדרך כלל יתמקד באופן שבו המוצר מרגיש עבור הלקוח.

מותגי מאהב לא יכולים להצטייר כזולים או כהמוניים, אחרת אווירת המסתורין שבהם תיהרס.

דוגמא: yolo – "You only live once" – מבית תנובה

https://www.youtube.com/watch?v=ioh4fjofjCg&list=PLirTmw2087zUHYtcjdKMs9tl07ia6hF4w&index=8

ארכיטיפ המורד (The Rebel)

 

 

ארכיטיפ הקוסם (The Magician)

מעוניין להבין את העולם ואת מקומו בו, אך חושש מתוצאה שלילית בלתי מכוונת של החיפוש שלו.

במצבו המיטבי הוא כריזמטי, עם יכולת ריפוי. ביום רע הוא מניפולטיבי, לא ישר, ואינו מחובר למציאות.

לקוח מסוג זה צריך להרגיש שהוא יכול לצמוח או להשפיע על אנשים באמצעות שימוש במוצר. הפרסומות צריכות להיות כמה שיותר דמיוניות ומעוררות השראה.

מותג מסוג זה מבטיח ידע, ומקדם עצמו כאמצעי לידע ולנסיון.  הפרסום מתמקד באינדיבידואל ולא בקבוצה, ומחמיא ללקוח על ידי כך שאומר לו לסמוך על האינטואיציות שלו.

הדבר הגרוע שיכול לקרות למותג מסוג זה שהוא יראה יותר מדי מובנה, מוסדר או מפוקח.

דוגמאות ל הקוסם:

פלאפון  https://www.youtube.com/watch?v=hSoDAt1yqL8

https://www.youtube.com/watch?v=BaZxW6Fu6DY

סופר פארם  https://www.youtube.com/watch?v=LJw38adY6-Q

מפעל הפיס – חישגד   https://www.youtube.com/watch?v=zRY5H54On7U

ארכיטיפ השליט (The Ruler)

מונע מהשאיפה לכוח ולשליטה, והכי מפחד מכאוס ומהדחה. שליט טוב הוא בעל בטחון עצמי, אחראי והוגן, בעוד ששליט רע הוא עריץ.

לקוח מסוג זה הוא דומיננטי, ויעריך פרסומות שיחזקו את תחושת הכוח והיציבות שלו.

מותגים מסוג זה מבטיחים כוח, ומשדרים סמכותיות, והפרסומות שלהם נותנות תחושה שהם המובילים בתחום. הדימוי שלהם הוא מוצק, מלוטש ופעמים רבות מאוד 'גברי".

מותג מסוג זה יסבול מאוד אם יתפס כחלש, או אם יפסיד למותג מתחרה.

דוגמא: בית השקעות "אקסלנס נשואה"

https://www.youtube.com/watch?v=r4KW9NNJKww

https://www.youtube.com/watch?v=FraJ-XswWr0

ארכיטיפ השוטה / בדחן (The Jester)

רוצה לחיות את הרגע ולהנות מהחיים. יותר מכל, הוא פוחד משעמום. במצבו המיטבי הוא שמח, חסר דאגות ומקורי, במצבו הרע הוא חסר אחריות וקלי דעת.

לקוחות מסוג זה משתעממים מפרסומות רגילות, אך יאהבו כל דבר בלתי רגיל ושובב.

מותגים מסוג זה מבטיחים בידור, משתמשים בדימויים שערורייתיים, ואף מקניטים את הלקוחות שלהם בחיבה. בדרך כלל הם מכוונים לצעירים יותר, שיכולים להעריך את ההומור שבפרסומות.

הדבר הגרוע שיכול לקרות למותג מסוג זה הוא להסתבך בתביעה משפטית, או להראות קפדן עם הלקוחות שלהם .

דוגמאות לארכיטיפ השוטה:
https://fanora.wordpress.com/competition/brand-archetypes/

פנטה:  https://www.youtube.com/watch?v=CX9_MtHUklo

ארכיטיפ החכם (The Sage)

מחפש אחר האמת, ורוצה למצוא את החוכמה בכל מצב. הפחד הגדול שלו, הוא שיוליכו אותו שולל או להתפש כבור.

במצבו המיטבי הוא חכם, רהוט ובעל ראש פתוח. במצבו הרע הוא פדנטי, מרוכז בעצמו וקר.

לקוח מסוג זה מאמין שהידע מגיע מהצמיחה וחיפוש מתמיד אחר מקורות מידע. הוא יעדיף פרסומות שמאתגרות אותו לחשוב בדרך חדשה.

מותג מסוג זה מבטיח חוכמה ולמידה, ולכן בפרסומות שלהם משתמשים באוצר מילים גבוה, ובדימויים סימליים. הם סומכים על הלקוח שלהם שהוא יבין את הרעיונות שהם מעבירים.

דוגמא: עיתין "הארץ" – "לאנשים חושבים"

https://www.youtube.com/watch?v=WPpcGid4zOc

http://mizbala.com/offline/print/47825